BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
do wat ever u want but dont cross d line...who ever u'r juz make u proud to be urself...life is easy if we make it simpe...no matter wat, juz enjoy ur life...

Click Here

Selasa, 29 Januari 2013

Mari masak bubur naomi

Hujung minggu aku sekarang ni kena peruntukkan sikit waktu untuk masak makanan naomi...biasa buat stok untuk 4 ke 5 hari...tapi biasa buat 4 hari je sebab hari ahad naomi tak pergi rumah BS pun...my bie yang jaga dia...my bie kerja isnin-jumaat...ahad cuti...stok makanan tu aku buat untuk hantar ke BS je...kalau naomi dengan aku jarang dia makan...sebab dia lagi suka ngempeng je bak kata orang jawa...manjang melekap dengan mama dia...kadang-kadang bagi dia makan buah lenyek je...kalau bagi bubur pun bukan dia nak makan sangat...kat rumah BS je dia makan sampai habis bekal aku tu...hehe..

Ok lah nak cerita cara aku buat bubur nasi untuk naomi je sebenarnya...tapi melalut ke lain lak...aku guna beras perang sebab orang kata banyak serat...macam yang semua tahu serat ni bagus untuk sistem penghadaman...bagi lawas...

Mula-mula beras tu kena la basuh dulu...lepas tu kalau nak bagus rendam jap sejam dua...toskan pastu jemur atau pun sangai (goreng tanpa minyak)...bila beras dah kering bagi sejuk dulu beras tu pastu kisar dengan blender kering...kisar halus sampai jadi tepung...macam gambar kat bawah ni...



Yang ni aku saja buat banyak sebab naomi ni pantang dengar bunyi blender...mau dia jerit takut...siap nangis lagi...hehe...so buat stok banyak-banyak tak payah blender kerap sangat...boleh simpan dalam bekas bertutup dan letak dalam peti sejuk...

Cara nak masak bubur ni mula-mula panaskan air...dah mendidih masukkan 2 3 sudu besar tepung beras tadi...masak sampai lembut...tujuan aku blender beras tu siap-siap sebelum masak sebab lepas bubur masak tak payah la kita susah-susah nak blender bubur tu...dah la panas...leceh...berkecah dengan air lagi...ni gambar bubur tengah masak...



Dah siap masak tunggu sejuk sikit pastu tuang dalam bekas ice cube...aku beli yang bertutup...murah je kat gaint ke carefore ke ada jual...pastu simpan dalam frezzer...pagi-pagi bangun...ambil 2 kiub...letak dalam kukus...panaskan je...boleh campur dengan sayur-sayuran dengan ayam atau ikan bilis...semua bahan-bahan lain tu pun boleh buat siap-siap dan bekukan...senang je...hehe...bawah ni gambar dia duduk dalam high chair...plan dah nak belikan yang sama macam ni kat ikea next week masa balik johor nanti...lepas ni naomi boleh la join mama dengan papa dinner kat meja makan...



Nota kaki: ingat lagi mula-mula nak kenalkan bubur kat naomi...bagi bubur kosong langsung tak layan...besoknya aku campur ayam dengan brokoli baru habis makan...pandai betul dia nak makan siap lauk gitu...
posted from Bloggeroid

2 comments:

eqa_nadirah berkata...

comelnye anak akak.....

sila1209 berkata...

mamanya comey x?...haha..

Catat Ulasan